Botosani – Dialog Cultural: Europa – Asia – Concert Simfonic

FILARMONICA DE STAT BOTOSANI
Strada  Marchian nr. 5; Botosani, cod: 710 211

Telefon-Fax: 004-0231/51 65 10 – secretariat-manager
Telefoane: 004-0231/58 10 39 – consultant artistic
                  004-0231/58 10 09 – contabilitate

Joi, 15 septembrie 2011, ora 18,30
Botoşani, Sala Teatrului „Mihai Eminescu”

Vineri, 16 septembrie 2011, ora 18,30
Botoşani, Sala Casei de Cultură a Sindicatelor

Închiderea stagiunii estivale 2011
DIALOG CULTURAL: Europa-Asia
în colaborare cu artişti dinCoreea de Sud

Dirijor: MINSEOK KANG
Soliste: YOON HEASEON, soprană
KANG JIIN, haegeum

În program:

Georges Bizet: Toreadorii (Uvertura operei Carmen)

Béla Bartók: Dansuri populare româneşti

                ***      Pansori (Park Ta Ryueong)
Solistă: YOON HEASEON, soprană

Antonín Dvorák: Dans slav nr. 8

Pietro Mascagni: Intermezzo din opera Cavalleria rusticana

Lee Kyoung-Sup: Chusang (piesă instrumentală tradiţională)
Solistă: KANG JIIN, haegeum

Dmitri Şostakovici: Valsul II din Suita de jazz nr. 2

Klaus Badlet: Teme muzicale din filmul Piraţii din Caraibe

                ***      Pansori (Suk Deameori)
Solistă: YOON HEASEON, soprană

Antonín Dvorák: Simfonia a IX-a – Din lumea nouă (partea a IV-a)

 

MINSEOK KANG. S-a născut în Coreea, în anul 1962. A studiat dirijatul în Los Angeles (SUA), la California State University, secţiile dirijat orchestră cu P. Burke şi dirijat cor cu D. Sheeler şi P. Salomonovici (dirijorul Los Angeles Chorals). Între anii 1996-1998 a urmat un curs de master la Universitatea Naţională din Sofia (Bulgaria) cu profesorul Vasili Kazandjiev. A mai dirijat în România orchestrele filarmonicilor din Constanţa, Iaşi, Sibiu, Ploieşti, Oradea, iar în Europa  orchestre din Bulgaria, Cehia şi R. Moldova. În Coreea a dirijat Filarmonica din Seul, Orchestra Simfonică Coreeană din acelaşi oraş, Seoul Pops Orchestra, Gunsan City Symphony, Mokpo Philarmonic Orchestra şi altele. Din anul 1999 este dirijor al Jinan National Choral din Coreea. În prezent este dirijor principal şi director general al Operei din Chonnam (provincie din sud-vestul Coreii de Sud) şi al Şcolii de Artă din acelaşi oraş. De asemenea, Minseok Kang este profesor la SunDuk College din Coreea şi profesor de dirijat la JeonBuk National University, precum şi director la Gimje National Arts Center din ţara sa. A scris articole despre muzică publicate în Korean Catholic Book. Din anul 2000 este profesor la cursurile de master  de iarnă şi de vară  organizate la SunDuk College din Coreea şi în capitala Seul.

YOON HEASEON.  În anul 2010 a absolvit Universitatea Chosun, cursul de masterat în educaţie muzicală, după ce în 2007 absolvise Universitatea Naţională Chonnam, secţia muzică tradiţională. Activitatea sa interpretativă include specatcole de operă tradiţională coreeană („Chung-A Play” Shim Chung), recitaluri cu mai multe tipuri de pansori. Din anul 2010 face parte din Orchestra tradiţională coreeană din Naju, iar din anul 2007 este profesoară de muzică tradiţională coreeană în cadrul Korea Arts & Culture Education Service. A fost distinsă cu un premiu III şi un premiu I la Nationwide Korea Traditional Contest din Seul.

Potrivit Wikipedia, enciclopedia liberă, pansori (p’ansori) este un tip de muzică vocală tradiţională coreeană (denumită şi soprană tradiţională coreeană), acompaniată de un instrument de percuţie: buk (o tobă în formă de butoiaş). Denumirea sa provine de la pan (un loc în care se adună multă lume) şi sori (suflet, în coreeană). În secolul al XIX-lea forme populare de pansori erau cele ce redau recomandări satirice sau poveşti de dragoste. Un astfel de eveniment artistic complet dura foarte mult  este dat ca exemplu Song of Chunhyang, care dura peste opt ore. Din douăsprezece categorii de pansori tradiţionale s-au mai păstrat cinci: Heungbuga, Simcheongga, Chunhyangga, Jeokbyeokga şi Sugungga. În timpul interpretării unui pansori, solista stă în picioare şi ţine în mâini un evantai prin fluturarea căruia subliniază anumite cuvinte sau anunţă schimbarea scenei. Percuţionistul marchează ritmul nu doar prin bătăi în tobă, ci şi prin articulaţii vocale. În Coreea, în timpul unui astfel de concert, publicul susţine interpreta prin chuimsae, exclamaţii comparabile cu mai apropiatul Olé! spaniol. Ca importanţă în viaţa colectivităţilor, pansori a fost comparat cu bluesul în muzica afro-americană. Pe lângă pansori feminin – sopyonje, există şi stiluri de interpretare masculine: tongp’yonje. Pentru importanţa sa spirituală, Pansori a fost proclamat de UNESCO, drept Masterpiece of the Oral and Intangible Heritage of Humanity – capodoperă a patrimoniului oral şi imaterial al umanităţii – pe data de 7 noiembrie 2003.
Impresionant a fost  în concertul din februarie 2011  gradul maxim de dificultate vocală al acestui fel de muzică, precum vi virtuozitatea interpretei de atunci, puterea artei sale de a transmite trăiri autentice, convingătoare şi pentru noi, cărora limba coreeană nu ne oferă nici o sugestie asociativă măcar.

 

KANG JIIN. A absolvit Liceul Naţional de Arte Tradiţionale şi Chung-Ang   Colegiul universitar de muzică tradiţională. Este membru al Asociaţiei de Cercetare în Domeniul haegeum-ului (Association for Research on HAEGUM). A susţinut un recital cu titlul Dream of the HAEGUM (Visul haegeum-ului). 

Potrivit Wikipedia, enciclopedia liberă, haegeum este un instrument tradiţional cu coarde coreean, care seamănă cu o vioară. Are un gât asemănător cu un băţ şi o cutie de rezonanţă de lemn şi două corzi de mătase; este ţinut vertical pe genunchii a interpretului, iar corzile sunt acţionate cu un arcuş. Face parte dintr-o familie de instrumente asiatice care sunt utilizate şi în China: erhu, siqin, erxian… Sohaegeum este un model modernizat, cu patru coarde, utilizat numai în Coreea de Nord.
Cei care l-au ascultat si la concertele din februarie 2011 au putut remarca apropierea stranie, incredibilă a timbrului acest instrument de vocea umană feminină din acea parte a lumii.

Acestea sunt informaţiile pe care le-am oferit publicului botoşănean şi la concertele din luna februarie a. c., informaţii reluate acum, cu acelaşi gând: că poate fi îmbunătăţită perceperea acestei muzici şi descoperită sensibilitatea şi profunzimea unei lumi îndepărtate, fie şi o câtime peste impresia de exotic ce rămâne oricum. Mai trebuie spus că există un proiect conform căruia acest dialog Europa-Asia ar putea fi continuat şi pe meleagurile coreene, situaţie în care însă, spiritualitatea/muzica europeană este avantajată, deoarece acolo este privită cu interes, studiată, cultivată. Este adevărat că modul în care percep coreenii muzica europeană, este diferit de viziunea noastră, dovadă fiind combinaţiile de stiluri fără prejudecăţi din  programul european al acestui concert – program structurat potrivit cutumei, la propunerea dirijorului Minseok Kang.

Reclame
Acest articol a fost publicat în Concerte simfonice. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la Botosani – Dialog Cultural: Europa – Asia – Concert Simfonic

  1. Dana zice:

    Au fost 2 zile de concert MAGNIFICEE!! dar totusi nu a fost medeatizat evenimentul si foarte multi nu au stiut cu toate ca si-ar fi dorit foartee mult sa vina la Concert.Sper cand v-or reveni Minseok Kang, Yoon Heaseon si Kang Jiin sa se faca o mai mare mediatizare …….

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s