Kira Leisa…, Kira Leisa…, Kira Leisa…, “Doamne, fie-Ti mila”! (P)

Daca tot traim si auzim…, macar sa intelegem…, sa avem habar…, sa nu fim ignoranti… !

Am auzit de multe ori predici « contra » , dar nu am auzit pe nimeni sa explice…, sa argumenteze… ! Sunt ferm convins ca nici credinciosii altor confesiuni nu stiu mai multe despre acest  strigat… „Kira Leisa” !

Strigatul copiilor ortodocsi la sarbatoarea de Boboteaza, cand mergeau cu preotul lor pe la casele credinciosilor ortodocsi, a starnit mereu controverse in mintea mea de copil si de adult.

Am intrebat pe multi ce inseamna acest cuvant….

– “Asa se face…, asa se spune…, asa-i traditia…!”

Am inceput sa caut….

Si… am descoperit….

ca in strigarea copiilor sunt de fapt doua cuvinte : Kira Leisa!

Kyrie eleison, o transliterare a termenilor grecești Κύριε, ἐλέησον, este denumirea comună a unei importante rugăciuni din liturghia creștină, fiind tradusă în limba română – „Doamne miluiește”! Termenul grecesc kyrie (în greacă κύριε) este cazul vocativ al substantivului kyrios (în greacă κύριος), însemnând „Domn”, iar eléison (în greacă ἐλέησον) se traduce în limba română prin „Fie-ți milă”.

Apoi am descoperit ca e … „rugaciune incepatoare”… ! (Rugăciunea  începătoare – e o expresie ce desemnează în ritul bizantin o înlănțuire de rugăciuni scurte, ce se rostesc la începutul marii majorități a slujbelor, iar uneori chiar la sfârșit sau la mijlocul acestora, cu excepția tainelor.)

Am descoperit ca are …. muzica……, si ca e divers…

La ortodocsi, suna asa:

La catolici, suna asa:

Coral….

Acum, cand am inteles adevaratul sens al acestor cuvinte, vreau  asemeni vamesului din Templu sa spun din TOATA inima,

KYRIE ELEISON,       KYRIE ELEISON..         de mine PACATOSUL…

Acest articol a fost publicat în Articole. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

4 răspunsuri la Kira Leisa…, Kira Leisa…, Kira Leisa…, “Doamne, fie-Ti mila”! (P)

  1. cristian zice:

    Slava Domnului Isus.fiti binecuvantati de EL

    Apreciază

  2. violeta zice:

    Amin .Multumim pentru explicatie.Eu tot acelas gand l-am avut intotdeauna mai mult de judecata decat de apreciere,dar uite ca sunt oameni interesati de fiecare expresie.Domnul sa te binecuvinteze frate Petrica si sa te ajute s-o tii asa in continuare.Multa Pace.

    Apreciază

  3. lumi zice:

    …tare interesant!…de multe ori m-am gindit ce o fi insemnind ce striga ”astia”de Boboteaza?!…dar iaca astazi e ”ziua cea mare”…am aflat.Multumesc mult pentru explicatie.Mai interesant e ca niciodata nu am intrebat pe nimeni;m-am gindit ca nu are asa mare importanta ceea ce se striga.Dumnezeu sa va binecuvinteze Frate Petrica!..

    Apreciază

  4. dragos zice:

    de fapt, e Kyrie eleison, nu Kira leisa; oricum, asta nu face ignoranța celor care strigă, precum și a gospodarilor care primesc vizita lor mai puțin mică; nici unii, nici alți nu prea știu ce strigă/ce aud. Dar e adevărat că și ignoranța noastră protestantă nu e mai mică de multe ori…

    Apreciază

Lasă un răspuns

