CANTARE de …. 5 lei….

Era in vremea comunismului. In 1989 m-am mutat in orasul Botosani.  Aveam 19 ani. Am inceput sa frecventez Biserica Baptista din Botosani.

Aveam dirijor la corul mixt pe Fratele DAN COJOCARU. Era un dirijor foarte bun, un foarte bun muzician, calm, foarte destept, citit, cultivat muzical. Era inginer. Veneam cu placere la repetiile lui.

De foarte multe ori a insistat pe langa mine sa ies sa dirijez corul, dar de fiecare data l-am refuzat. Aveam un complex de inferioritate in acea vreme. Atunci ca si acum, cand veneai dintr-o biserica de la sat erai privit cu un aer de superioritate de multi frati oraseni – Asa a fost, asa este si asa va fi… din pacate. ERAU SI FRATI CARE NU FACEAU DISCRIMINAREA ACEASTA.

La cor facea cantari frumoase. Unele erau asa frumoase si … unii coristi doreau ca o cantare noua sa o cantam la prima slujba de duminica si de fiecare data … iesea prost cantarea. Dirijorul nu era de acord dar de dragul coristilor si a pacii accepta sa faca aceasta. Intre repetitie si prima slujba de biserica era suficient timp sa se uite cantarea. Cand cantam cu corul in biserica, de foarte multe ori punea pe altcineva sa dirijeze. Se pricepea la muzica dar cantarile nu ieseau asa cum ieseau cu fratele Dan. I-am reprosat de mai multe ori acest lucru.

La terminarea unei repetitii, impreuna cu SORIN CANDRIANU care canta la bass, am decis ca TREBUIE SA PROTESTAM. L-am anuntat ca daca duminica va dirija altcineva, noi nu vom canta in cor. Ne-a anuntat ca va dirija acel frate ( trebuie sa spun ca acel frate era FOARTE INCANTAT SI II PLACEA SA FIE „IN FATA”…).

Duminica dimineata ne-am asezat in sala, in al 2-lea rand. Abia asteptam sa auzim cum corul nu va merge fara noi. Voiam sa simta DIRIJORUL…. cat de IMPORTANTI eram noi…!

DAR… DOMNUL NE-A ASEZAT LANGA CINE TREBUIA…

Ne-am asezat langa fratele Vasile Candrianu – tatal lui Sorin. Placut in conversatie, cu un ascutit simt al umorului, foarte bun mesarias in constructii, echilibrat, intelept, UN OM. L-am respectat ca Om si Frate.

In timp ce corul canta prima strofa din prima cantare din slujba aceea… asteptam sa aud corul gresind… O mana intinsa spre mine ma ghionteste si imi ofera o moneda de 5 lei…! Era mana fratelui Vasile Candrianu.

Refuz sa primesc moneda la inceput, dar la insistentele fratelui Vasile IAU MONEDA!!! A primit si Sorin o moneda de 5 lei. – Cu 5 lei in acele vremuri puteai sa iti cumperi o prajitura si un suc.-

Totusi, pentru ce am primit moneda? Intreb de Sorin…

– Nu stiu de ce dar pune-o in buzunar … – imi raspunde Sorin

Raspunsul a fost neconcludent pentru mine.

In timp ce corul continua sa cante, n-am mai fost atent la cor. Intre mine si fratele Vasile statea Sorin. Ghiontesc pe fratele Vasile si ii spun:

-Frate Vasile, ce e cu moneda aceasta? De ce mi-ati dat-o?

– Petrica, mie imi place asa de mult cum canti tu si Sorin in cor incat eu sunt dispus sa va platesc cate 5 lei pentru fiecare slujba in care corul canta. Eu sunt un om sarac si nu va pot da mai mult. Moneda aceasta este pentru urmatoarea slujba ca la asta se vede ca nu ati vrut sa cantati in cor… Sa nu incerci sa-mi returnezi banii ca nu-i primesc – mi-a spus fratele Vasile…

Mi-a venit tot sangele in cap… Nu stiu ce a cantat si cum a cantat corul in acea zi… (CRED ca au cantat mai bine fara noi …’PROTESTATARII”…)

…MI-A FOST RUSINE DE MINE SI DE ATITUDINEA MEA…

Stand pe banca, MI-AM LUAT URMATOAREA HOTARARE:

– CAT VOI MAI AVEA VIATA, NU VOI MAI FACE MOFTURI IN SLUJIRE- 

La terminarea slujbei, in drum spre casa am dat moneda unui cersetor tigan care cersea mila de la trecatori in centru langa Biserica Ortodoxa. Era intr-un carut cu 3 roti. Cand a vazut moneda, m-a privit in ochi si mi-a spus…

– Ba, sper ca n-ai furat ceva de imi dai atatia bani… (erau multi bani sa dai unui cersetor in acele vremuri, de obicei se dadeau cativa banuti).

Nu i-am spus nimic, am fost bucuros ca am scapat de moneda….

Fratele Vasile nu mi-a mai dat niciodata vreo moneda pentru a sluji. Nu a mai fost „nevoie”…

Acest articol a fost publicat în Articole. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

21 de răspunsuri la CANTARE de …. 5 lei….

  1. Nu vreau sa par laudaros dar fac parte dintr-o familie iubitoare de Dumnezeu si binecuvantata cu intelepciune.Pot doar sa sper ca Domnul ma va binecuvanta si pe mine cu asa intelepciune si daruire pentru lucrarea Lui.

    Apreciază

  2. Abia acum inteleg de ce Sorin are o dragoste deosebita pentru cintare.Cred ca acei 5 lei au avut un efect pozitiv si in viatza lui.Dumnezeu sa va binecuvinteze in lucrarea la care sinteti chemati si sa va ajute sa nu obositi in lucrare…..

    Apreciază

  3. doina harabagiu spune:

    Petrica,ori de cate ori ma gandesc la ,,acasa,, ma gandesc la biserica din care am plecat,la prietenii pe care mi i-am facut acolo.Imi aduc aminte de fratele Dan ca dirijor,dar imi aduc aminte si de repetitiile de cate trei ore cand erai tu dirijor.Pot spune ca ne-ai masacrat cu repetitiile dar am invatat cantarea in cor.

    Apreciază

  4. petricamoisuc spune:

    Sorin a fost un bun coleg de cor, un corist de baza. Canta cu si de placere. Ne-am amintit impreuna istoria asta si de aceea am scris.
    Da, cred ca si el a invatat lectia celor … 5 lei. Fiti binecuvantati de Domnul!

    Apreciază

  5. Alina Ailenei spune:

    Buna patanie. Trebuia sa ne-o spui si noua la repetitiile de cor . Daca stiam asta mai demult poate nu ma mai feream ca nu-mi place cum ‘suna’ vocea mea

    Apreciază

  6. petricamoisuc spune:

    Ma bucur sa pot avea amintiri frumoase. E drept ca 3 ore de repetitie sunt … normale cand se munceste. Nu mi-a parut rau NICIODATA ca de fiecare data s-a muncit serios.
    Rezultatele au rasplatit efortul. Vreau sa imi fac timp sa scriu pe blog ceva despre corul de tineri Botosani care sper sa fie o poveste la care sa contribuiti toti si sper sa fie cu folos pentru copiii nostri si nu numai… Sper sa gasim si ceva poze de atunci. Cei care aveti poze cu corul, sunt binevenite.
    Salutari familiei tale.

    Apreciază

  7. petricamoisuc spune:

    Alina, sunt lucruri care e greu sa le povestesti. Sunt coristi dispusi sa asculte ( cei care apreciaza pe dirijor si invatatura din spatele povestirii),
    alti coristi nu sunt dispusi sa asculte asemenea invataturi ( fie nu agreaza pe dirijor, fie se cred prea destepti).
    Trebuie sa cantaresti bine ce spui si cine te asculta. De fiecare data risc cand spun asemenea lucruri.
    Imi pare rau ca nu am spus-o atunci pentru tine. DAR, sper sa fie de folos pentru tine si acum. Poate si pentru altii. Oricum… vocea ta suna BINE. Multa binecuvantare de la Domnul!

    Apreciază

  8. Alina Ailenei spune:

    Da, imi este de foarte mare folos si iti multumesc personal pt amintirea asta! Domnul sa te binecuvinteze, impreuna cu familia!

    Apreciază

  9. Carmen Dumbraveanu Foster spune:

    Si eu ca Doina am amintiri foarte frumoase de la corul nostru de tineri! Mai toate amintirile mele frumoase de acasa sint legative de cor. As vrea sa aiba si copiii mei o experienta ca aceasta cind cresc ei mari dar cumva ma tem ca nu o sa se intimple. A poi au fost tabere, competitie de cor…. Multe amintiri!

    Apreciază

  10. doina harabagiu spune:

    De multe ori m-am gandit ca ar fi tare frumos sa ne putem reintilni in formatia de acum ….multi ani in urma.Timpul a trecut destul de repede dar amintirile frumoase pare ca raman pe loc.Cred ca toti ne aducem aminte de acele vremuri,mai ales cand se radea prea mult si tu spuneai,,Lili merge acolo iar Doina in celalalt capat,,.Te salutam,salutari la Lidia si copii,si sa dea Domnul sa continui cu drag lucrarea pe care o faci.

    Apreciază

  11. petricamoisuc spune:

    Ma bucur sa aud ca ati ramas cu amintiri frumoase legate de cor. Ma bucur sa aud dupa multi ani asemenea ganduri.
    Daca putem avea o contributie in a crea asa posibilitati pentru copii nostri, sa o facem.
    Salutari familiei tale.

    Apreciază

  12. petricamoisuc spune:

    Sper sa ne intalnim candva…
    Rasul isi avea si el vremea lui…

    Apreciază

  13. :-? spune:

    ;))

    Apreciază

  14. Aurora Tudosa spune:

    Pe atunci tenoristii si basistii erau mai rari …de aia ati primit 5 lei …sopranistele primeu doar cite un leu …orcum mai facut sa zimbesc cind ai amintit de tatal meu .Ce vremuri…..cu dragi amintiri ! Un verset din Ecles. pe care il indragesc spune asa : ” Ce este a mai fost si ce va fi a mai fost si Dumnezeu aduce iarasi inapoi ce a trecut „!

    Apreciază

  15. Lili Serediuc spune:

    Ma bucur ca pot impartasi si eu cateva cuvinte alaturi de prietenii mei pe care nu ii pot uita niciodata! Au fost amintiri deosebite din viata noastra , am invatat intr-adevar ce inseamna cantarea in cor, si de ce sa nu spunem din toata inima ca Dumnezeu sa il binecuvanteze pe Petrica si toata familia lui.Atunci cand am prilejul povestesc celor de langa mine clipele frumoase avute in corul de tineri, ce a insemnat disciplina , punctualitatea si invatarea corecta a unei cantari in cor! ” Modul slujirii reflecta adevarata viata spirituala ”
    Din toata inima va salut pe toti si mi-e dor sa va revad!
    Fiti binecuvantati!

    Apreciază

  16. doina harabagiu spune:

    Lili,ma bucur mult sa aud ca majoritatea avem cam aceleasi amintiri frumoase impreuna.Purtam cu noi dulci amintiri,momente de bucurie si momente mai putin vesele !!!Revelioanele petrecute impreuna,noptile de craciun si multe multe alte amintiri care ne vor lega mereu.Sper ca intr-o zi Dumnezeu sa ne dea posibilitatea de a ne reintilni in vechea echipa!

    Apreciază

  17. Luminita Ciobanu spune:

    ”Ce este a mai fost si ce va fi a mai fost si Dumnezeu aduce iarasi inapoi ce a trecut”!
    Bună seara, Aurora, dragă!
    Sper, din suflet, să citești acest mesaj pentru că mă gândesc de ceva vreme la tine, la colegii noștri … și m-aș bucura enorm să putem lua legătura pentru revederea noastră.
    Cu aceeași admirație și gânduri senine,
    Luminița Ciobanu (colega ta de bancă)

    Apreciază

  18. anatol spune:

    Dar astazi nu primesti bani pentru serviciile ce le faci prin bisrici?

    Apreciază

  19. petricamoisuc spune:

    Nu, bisericile imi platesc transportul. Multe biserici nu mi-au dat niciodata un ban pentru transport.
    Dumnezeu a avut grija sa imi dea din alta parte.
    In rest, nu am legat niciodata gura „boilor” in timp ce lucreaza.
    Numai ZGARCITII fac asta. Oamenii care stiu sa primeasca nu sa si dea.
    Apropo, ai habar cat costa o ora de muzica?

    Apreciază

  20. Alina spune:

    Dan Cojocaru e unchiul sotului meu, hihi 😊

    Apreciază

  21. petricamoisuc spune:

    Da, un om valoros!

    Apreciază

Lasă un răspuns

