Botosani – Concert Simfonic – 30 martie 2012

FILARMONICA BOTOSANI
Strada Marchian nr. 5; Botosani, cod: 710 211

Vineri, 30 martie 2012, ora 18,30
Sala Casei de Cultură a Sindicatelor din Botoşani

CONCERT SIMFONIC

Dirijor: PETRONIUS NEGRESCU
Solist: VLAD RĂCEU, vioară

În program:

W. A. Mozart: Uvertura operei Răpirea din serai
Presto; Andante; Tempo I

W. A. Mozart: Concertul pentru vioară şi orchestră nr. 3, în sol major, KV 216
Allegro
Adagio
Rondo: Allegro

– P a u z ă –

J. Brahms: Simfonia I, în do minor, op. 68
Un poco sostenuto; Allegro
Andante sostenuto
Un poco Allegretto e grazioso
Adagio; Più Andante; Allegro non troppo, ma con brio

PETRONIUS NEGRESCU – dirijor –
S-a născut la Tecuci, în data de 25 aprilie 1969. Iniţierea în domeniul muzicii s-a petrecut studiind violoncelul la Liceul de Muzică George Enescu din Bucureşti (1977-1983). A continuat la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti (1990-1995), specializările Regie de teatru muzical, Pedagogie muzicală şi Jazz. Sub pseudonimul Pedro Negrescu, a activat ca muzician de jazz, susţinând numeroase concerte, realizând foarte multe înregistrări de radio şi televiziune. Este autorul a trei albume proprii şi totodată autor al unor muzici de teatru şi film.
Din anul 2000, se dedică aproape în întregime artei dirijorale, parcurgând etape de studiu în particular, de masterat şi de doctorat, avându-i ca profesori pe: Petru Andriesei, Cristian Brâncuşi, Dumitru Goia. A mai studiat cu maeştrii: Petru Oshanitsky, Sabin Păutza, Larry Livingston, Ilarion Ionescu-Galaţi, Valentin Doni.
În anul 2008 a beneficiat de o bursa post-universitara în S.U.A., unde a fost asistent dirijor al maestrului Larry Livingston, şi a participat ca instrumentist în Orchestra Idellwild Festival, cu care a concertat la celebra Disney Hall. A asistat, de asemenea, la repetiţiile orchestrelor Los Angeles Philarmonic, Pacific Symphony, Los Angeles Opera, U.S.C. Thornton Orchestra. În urma acestor studii, a obţinut Certificate of Highest Distinction.
Ca dirijor, a susţinut concerte cu orchestrele filarmonicilor din: Arad, Timişoara, Cluj-Napoca, Bacău, Botoşani (la 1 februarie 2008 a susţinut aici primul concert cu o orchestră de filarmonică), Iaşi, la Teatrul Muzical N. Leonard din Galaţi şi la Teatrul de Operetă din Kiev.
Petronius Negrescu susţine şi o bogată activitate didactică, în prezent fiind profesor la Universitatea de Artă Teatrală din Târgu Mureş, Facultatea de Muzică, unde predă disciplinele: Estetică, Folclor, Teorie-Solfegiu-Dicteu, Citire de partituri, Dirijat.
VLAD RĂCEU – violonist –
S-a născut în data de 27 februarie 1987 în Satu Mare, într-o familie de muzicieni, ambii părinţi fiind violonişti. A început studiul viorii la frageda vârstă de şase ani, sub îndrumarea tatălui său, care atunci deţinea funcţia de concert-maestru al Filarmonicii Dinu Lipati din Satu Mare.
Încă din perioada studiilor pre-universitare s-a remarcat la concursurile şi olimpiadele naţionale, dovadă stând numeroasele premii obţinute.
De la debutul scenic ca solist în cadrul concertelor pentru elevi organizate de Filarmonica Satu-Mare, din anul 1995, activitatea sa concertistică include turnee atât în ţară, cât şi în Ungaria, Germania, Elveţia, Olanda, în colaborare cu dirijori de renume cum ar fi Emil Simon, Gheorghe Costin sau Ferenc Gabor.
În septembrie 2007 a obţinut locul I la Concursul Internaţional Ştefan Ruha, iar în luna decembrie a aceluiaşi an, premiul I şi Marele Premiu Remember Enescu la Concursul Internaţional Remember Enescu.
A participat la cursurile de măiestrie ale violoniştilor Gabriel Croitoru şi Nicuşor Silaghi (membrii ai Cvartetului Transilvan), Anke Schittenhelm (profesoara la Kunstuniversität Graz), Ernst Kovacic şi David Grimal (solişti), Sherban Lupu (University of Illinois), Ladislau Kiss, Silvia Marcovici (solistă şi profesoară la Sion, Elveţia) şi Florin Paul (solist şi concert-maestru la Orchestra Radio din Hamburg).
Din anul 2008 este concert-maestru al Sibiu Youth Orchestra.
În 2010 a absolvit studiile de licenţă ale Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca cu nota maximă, în prezent fiind masterand al aceleiaşi instituţii, sub îndrumarea prof. univ. dr. Victoria Nicolae.

WOLFGANG AMADEUS MOZART (1756-1791). Opera Răpirea din serai a fost compusă în anul 1782. Libretul ei reprezintă povestea unei frumoase europence, captivă în seraiul unui sultan, dar salvată cu complicităţile de rigoare de către un tânăr şi nobil cavaler care, desigur, o şi iubeşte. Este o operă comică în care savoarea muzicii este sporită de contrapunerea celor doua universuri sonore: cel european (clasic, graţios, elegant) si cel oriental (strident, gălăgios). Uvertura operei Răpirea din serai este o strălucitoare pagină orchestrală ce preia elementele tematice din operă, efectele sonore deosebite datorându-se tocmai alăturării expresiilor contrastante ale celor doua lumi diferite pe care le evocă muzica operei.

Concertul pentru vioară şi orchestră nr. 3, în sol major a fost compus în anul 1775 la Salzburg, deschizând o serie de concerte a căror limpezime şi prospeţime a inspiraţiei le situează până astăzi între cele mai cântate concerte mozartiene pentru vioară; este vorba despre concertele nr. 3, nr. 4 şi nr. 5. Între acestea, Concertul în sol major este pagina muzicală poate cea mai echilibrată şi arhitectural, şi expresiv. Ghirlandele sonore au strălucirea, transparenţa şi prospeţimea boabelor de rouă mângâiate de primele raze de soare. Sobrietatea şi jocul subtil al unui spirit scânteietor se împletesc, convieţuind fără graniţe precise între ele. Poezia mişcării lente este calmă, caldă şi elevată, aureolând o linie melodică de fermecătoare cantabilitate. Peste toate alternanţele de lumini şi nuanţe cromatice pare a stăpâni senin şi lejer spiritul jupiterian ori al altui zeu solar, atotputernic, imperturbabil.
JOHANNES BRAHMS (1833-1897). Deşi a fost şi a rămas unul dintre marii simfonişti din întreaga istorie a muzicii, Brahms s-a apropiat destul de târziu de specia muzicală de bază: simfonia. Iată ce scria Brahms, în jurul vârstei de 40 de ani, unui prieten: Eu, niciodată nu voi scrie simfonii… Nu-ţi închipui cât curaj îţi trebuie ca să te hotărăşti la aceasta, când auzi în urma ta paşii Titanului – se referea, fireşte, la Titanul de la Bonn, la Beethoven. Dincolo de marele simfonist clasic pentru care Brahms avea un cult deosebit, postromanticul german avea de înfruntat şi curentul contemporan susţinut de adepţii lui Liszt şi Wagner, care trâmbiţau sfârşitul simfoniei şi proclamau că opera viitorului nu poate fi decât drama muzicală sau poemul simfonic. Practic, era vorba de un conflict, pe de o parte, între adepţii muzicii pure, abstracte, autonome în raport cu alte arte al căror involuntar purtător de drapel devenise Brahms şi, pe de altă parte, de adepţii muzicii programatice, ai muzicii integrate în spectacole complexe la care să concureze şi alte arte. Aşa se face că prima sa simfonie a fost finalizată abia în anul 1876, deşi schiţele sale datează din anul 1855. Mai bine de două decenii i-au trebuit lui Brahms ca să se hotărască să scrie simfonii! În pofida îndelungului travaliu, sau poate tocmai de aceea, Simfonia I, în do minor, op. 68 este o capodoperă, o muzică ce impresionează deopotrivă pe cunoscători prin măiestria construcţiei muzicale ca şi pe simplii iubitori de muzică prin monumentalitatea sonorităţilor, prin diversitatea şi pregnanţa reliefurilor expresive, prin traiectul expresiv general ce subsumează o generoasă ascensiune de la întuneric spre lumină, din sfera dramaticului în sfera bucuriei şi a seninului olimpian sau, altfel spus (prin concisa expresie latină), per aspera ad astra. Brahms nu apelează la imagini extra-muzicale şi nici nu exacerbează exteriorizarea emoţiilor şi trăirilor umane prin muzică. Asemenea lui Bach, Brahms lasă muzica să-şi dezvăluie în toată plenitudinea şi graţia suavă, şi bucuria simplă, şi dramatismul profund, şi culminaţiile apoteotice.
Întâlnirea cu o astfel de lucrare poate fi considerată, fără teama de a greşi, o întâlnire cu MAREA MUZICĂ.

Sursa: Ioan Turcanu

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Concerte simfonice. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s