Botosani – Concert de Divertisment – 14 februarie 2014

FILARMONICA BOTOSANI
Strada Marchian nr. 5; Botosani, cod: 710 211

Vineri, 14 februarie 2014, ora 18,30
Botoşani, Sala Casei de Cultură a Sindicatelor

CONCERT de DIVERTISMENT
susţinut de o
FORMAŢIE DE SUFLĂTORI
a Filarmonicii Botoşani

Coordonator şi interpret la clarinet: MIHAI AILENEI

În program:

G. Donizetti: Sinfonia (uvertura) pentru instrumente de suflat, în sol minor

W. A. Mozart: Serenada nr. 11, în mi bemol major, KV 375
Allegro maestoso
Menuet I
Adagio
Menuet II
Rondo: Allegro

P a u z ă

Nino Rota: In concerto – pentru ansamblu de suflători

Sabin Păutza: Divertimento nr. 2
1. Silent Movie
2. Bossa Nova
3. Charleston
4. Tango
5. Fiesta
MIHAI AILENEI
– clarinetist şi dirijor –

Studii:
Liceale: 1987 Absolvent al Liceului de Artă Octav Băncilă Iaşi, clasa prof. Viorica Musteaţă
Universitare: 1991 Absolvent al Academiei de Arte George Enescu Iaşi Facultatea de interpretare muzicală, specialitate: clarinet muzică de cameră, clasa prof. Dumitru Sârbu
Activitatea profesională:
laureat cu premiul I la Concursurile Naţionale de Interpretare.
1994 Concursul Internaţional Aurelian Octav Popa Constanţa semifinalist.
1997 Concursul Pacem in terris Bayreuth (Germania) semifinalist.
1999 Concursul Internaţional de Interpretare Musica Contemporanea Subiaco (Italia) Premiul întâi.
Cursuri de interpretare şi perfecţionare: cu maestrul Aurelian Octav Popa, L. Vagner, Guy Dangain profesor la Conservatorul Superior de Muzică din Paris, Stefan Korody (Germania), P. Radev (Bulgaria), Karl Leister (Germania), Vicenzo Mariozzi (Italia), Bruno di Giralomo (Italia).
din 1998 membru al Trio-ului Arsis, cu care am susţinut peste 200 de recitaluri şi concerte în ţară şi străinătate. Am efectuat numeroase înregistrări radio şi TV, urmate de apariţii în calitate de invitat.
am susţinut numeroase recitaluri şi concerte în calitate de solist cu orchestre prestigioase din România şi străinătate, sub bagheta dirijorilor: Ion Baciu, Gheorghe Costin, Alexandru Lăscae, Michele Santorsola, Paul Nedler, Romeo Râmbu, Vlad Conta, Dietrich Scholler Manno, Afonso Calleya, Adrian Morar, Mihai Agafiţa.
în prezent sunt prim-solo clarinet al Orchestrei Simfonice a Filarmonicii Moldova Iaşi, alături de care am participat la realizarea înregistrărilor pe CD, radio şi TV, dar şi la turneele artistice ale orchestrei în Germania, Italia, Franţa, Spania, Olanda, Elveţia, Coreea de Sud, etc.
2005 profesor asociat, specializarea clarinet în cadrul Catedrei de Interpretare Muzicală
În noiembrie 2009 susţine în dezbatere publică Teza de doctorat cu titlul Clarinetul concertant de la Carl Stamitz la Carl Maria von Weber, sub îndrumarea prof. univ. dr. Viorel Munteanu.
Coordonator al Ansamblului de suflători Nova Musica Viva al Filarmonicii Moldova Iaşi.

 

GAETANO DONIZETTI (1797-1848). A fost un compozitor italian de operă, printre cele mai cunoscute creaţii ale sale numărându-se Elixirul dragostei, Don Pasquale, Lucia di Lammermoor, Linda de Chamounix şi altele. Pe lângă muzica de operă, Donizetti a compus şi lucrări simfonice, concertante, de muzică de cameră ori lucrări corale a căror prezenţă în viaţa muzicală curentă este sporadică ori chiar inexistentă. Între acestea se află şi Sinfonia (uvertura) pentru suflători în sol minor, compusă în anul 1817. Donizetti avea atunci douăzeci de ani şi îşi făcea mâna scriind lucrări orchestrale, asimilând elemente stilistice ale compozitorilor vremii, căutându-şi propriile elemente de stil. Este o lucrare compusă din capul locului pentru un ansamblu de suflători.
WOLFGANG AMADEUS MOZART (1756-1791). Alături de marile lucrări de operă, de lucrările simfonice, vocal-simfonice, concertante ori camerale ce pot fi apreciate în ansamblu ca fiind lucrările serioase, cu greutate, Mozart a compus şi o mulţime de lucrări din categoria celor de divertisment. Sigur, divertismentul clasic era înţeles ca fiind situat foarte aproape de lucrările mari, serioase. Astfel, lucrările denumite chiar divertisment ori serenadă utilizau aceleaşi structuri arhitecturale, acelaşi limbaj muzical, fiind uneori corespondentul miniaturizat al marilor structuri simfonice. E adevărat, în lucrările de divertisment, puteau exista mai multe părţi cu nume de dans (menuet), iar conţinutul expresiv în ansamblu era mai aplecat spre zona lejeră, de bună dispoziţie, fără accente dramatice. Serenada nr. 11, în mi bemol major (1781) a fost compusă pe data de 15 octombrie, de ziua Sfintei Tereza. Iniţial era destinată unui ansamblu alcătuit din 2 clarinete, 2 fagoturi şi două coarne, dar la o revizuire ulterioară i-a adăugat şi două oboaie. Lucrarea este alcătuită din cinci mişcări, distribuite simetric faţă de un Adagio central, incluzând două Menuete şi două mişcări Allegro la început şi la sfârşit. Atmosfera generală este caldă spiritualitate, de destindere şi încântare.
NINO ROTA (1911-1979). A fost un compozitor italian, dirijor şi pianist, cunoscut în special pentru muzica de film dedicată unor creaţii cinematografice de notorietate internaţională, regizate de Federico Fellini, Luchino Visconti, dar Franco Zefirelli, Francis Ford Coppola (trilogia Naşul) în medie trei filme pe an pe o perioadă de 46 de ani. A mai compus şi muzică de operă, de balet sau diverse lucrări orchestrale, însă cele mai cunoscute pagini muzicale rămân cele cinematografice. Acestea au fost preluate în producţii de sine stătătoare, în aranjamente pentru diferite ansambluri instrumentale. Lucrarea intitulată In concerto indică exact o astfel de situaţie; este destinată unei formaţii de suflători şi percuţie, preluând teme muzicale din coloanele sonore ale filmelor lui Frederico Fellini: La dolce vita, La strada, Il padrino şi 8 1/2. Aranjamentul este semnat de A. de Angelis şi V. Cerasa. Este un bun prilej pentru nostalgici de a reînvia amintiri duioase din celălalt secol.
SABIN PĂUTZA. S-a născut la data de 8 februarie 1943, la Câlnic-Reşiţa. În 1965 a absolvit Conservatorul din Bucureşti. S-a specializat apoi în compoziţie şi dirijat la Accademia Chigiana din Siena (Italia) cu Franco Donatoni, Bruno Maderna şi Franco Ferrara. Între anii 1966 şi 1984 activează la Iaşi ca profesor de armonie, dirijat şi orchestraţie la Conservatorul George Enescu şi ca dirijor al orchestrei simfonice şi al Coralei Animosi. Din anul 1984 se stabileşte în Statele Unite unde este numit prin concurs director artistic şi dirijor principal al celei mai vechi orchestre din New Jersey, Plainfield Symphony. Dirijează frecvent în Europa, S.U.A., Australia şi este invitat să predea cursuri de măiestrie la diferite universităţi americane şi europene ca Atlan Institute din New York, N. Y. University sau Universitatea Emanuel din Oradea. Sabin Păutza este membru a Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România, al ASCAP (Uniunea Compozitorilor Americani). Numele său figurează în Whos Who in Music publicat la Cambridge şi în volumul 2000 de Americani Notabili publicat de American Biographical Institute.
Divertismentul nr. 2 este o lucrare dedicată Ansamblului de suflători Nova Musica Viva al Filarmonicii Moldova Iaşi. Aici, autorul explorează un univers muzical cu farmec aparte şi cu fineţuri ce se potrivesc mănuşă inventivităţii şi inspiraţiei creatoare ale maestrului Păuţa. Este un divertisment muzical de secol XX, în care readuce pe scenă la un alt nivel artistic lumea filmului mut, a dansurilor latino şi afro-americane: bossa nova, tango, charleston. O adevărată delectare sonoră şi spirituală.

Sursa: Ioan Turcanu

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Concerte simfonice. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s